FÖRFATTARBESÖK/DECKARSKOLA

Jag är ofta ute på skolor och bibliotek och träffar läsare och här nedan ser ni mina olika upplägg. Är ni intresserade av ett annat upplägg, är ni välkomna att höra av er.

Författarbesök (ca 40-60 minuter/lektion) År F-6

Här ett exempel på vad ett författarbesök kan innehålla.

Många är intresserade av att veta hur jag kommer på sådant som händer i böckerna. Jag berättar om mina olika bokserier, och hur jag får idéer och uppslag till mina böcker. Jag visar hur min skapandeprocess ser ut, hur jag planerar boken innan jag börjar skriva och hur historien växer fram. Jag läser ett kapitel ur någon av böckerna (eller ur en bok som jag håller på och skriver). De yngre eleverna ritar bilder/omslag till boken under tiden som jag läser. De äldre eleverna får skriva en egen fortsättning på boken, där jag slutade att läsa. Det brukar bli väldigt spännande och intressant!

De flesta klasser har läst någon/några av mina böcker innan jag kommer. En del har också funderat i förväg på sådant de vill fråga mig om, och har förberett genom att skriva ner frågor. På så sätt blir eleverna mer delaktiga i besöket, och de får då själva ut mer av besöket.

Författarbesök och deckarskola (2 lektioner) År F-6

Den första lektionen ägnar vi åt ett författarbesök. (Se ovan)

Den andra lektionen ägnar vi åt att tillsammans bygga en egen deckarhistoria i klassen. Vi pratar om huvudpersonerna, skurken, brottet, brottsplatser, ledtrådar, motiv, misstänkta, upplösning och slut. Sen får var och en börja skriva på sin egen deckare. Och den som vill får också rita bilder.

Träffar jag de yngre åldrarna, anpassar jag självklart upplägget med tanke på läs- och skrivförmågan.

Tillägg till ovanstående (2 lektioner)

I vissa fall återvänder jag till klassen efter ett par veckor, när eleverna börjar bli klara med sina berättelser. Jag hjälper dem att avsluta sina deckare. Sedan får eleverna skapa egna omslag, skriva baksidestext och sätta ihop deckaren till en bok. Lektionen avslutas med uppläsning (frivilligt), bokvernissage och ”bubbel”.

 Alternativ till deckare

I en del klasser har de t.ex skrivit egna deckare ganska nyligen. Då har vi samma upplägg som ovan men vi byter istället ut deckarhistorien mot en spökhistoria, fantasyberättelse eller en saga.

Deckarskola på biblioteket

På ex höstlov, sportlov och sommarlov kommer jag till biblioteket och har deckarskola med deltagarna.

Jag brukar inleda med hur jag får idéer till mina olika bokserier, och hur jag jobbar med böckerna. Sedan bygger vi en egen deckarhistoria med huvudpersoner, skurk, brott, brottsplats, ledtrådar, motiv, misstänkta, upplösning och slut. När berättelsen är klar, får var och en skriva ner den på sitt sätt. Och den som vill får också rita bilder. Dagen avslutas med uppläsning (frivilligt), godis och ”bubbel”.

Är deltagarna lite yngre, gör vi istället korta och tydliga övningar.

Alternativ till deckare

Även på biblioteken går det bra att byta ut deckarhistorien. Upplägget är detsamma som ovan, men vi byter ut deckaren mot en spökhistoria, fantasyberättelse eller en saga.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>