FÖRFATTARBESÖK/DECKARSKOLA

Jag är ofta ute på skolor och bibliotek och träffar läsare och här nedan ser ni mina olika upplägg. Är ni intresserade av ett annat upplägg, är ni välkomna att höra av er.

Författarbesök (ca 40-60 minuter/lektion) År F-6

Här ett exempel på vad ett författarbesök kan innehålla.

Många är intresserade av att veta hur jag kommer på sådant som händer i böckerna. Jag berättar om mina olika bokserier, och hur jag får idéer och uppslag till mina böcker. Jag visar hur min skapandeprocess ser ut, hur jag planerar boken innan jag börjar skriva och hur historien växer fram. Jag läser ett kapitel ur någon av böckerna (eller ur en bok som jag håller på och skriver). De yngre eleverna ritar bilder/omslag till boken under tiden som jag läser. Ibland får de även göra en berättelse med hjälp av en bildserie.

De äldre eleverna får skriva en egen fortsättning på boken, där jag slutade att läsa. Det brukar bli väldigt spännande och intressant!

De flesta klasser har läst någon/några av mina böcker innan jag kommer. En del har också funderat i förväg på sådant de vill fråga mig om, och har förberett genom att skriva ner frågor. På så sätt blir eleverna mer delaktiga i besöket, och de får då själva ut mer av besöket.

Författarbesök och deckarskola (2 lektioner) År F-6

Den första lektionen ägnar vi åt ett författarbesök. (Se ovan)

Den andra lektionen ägnar vi åt att tillsammans bygga en egen deckarhistoria i klassen. Vi pratar om huvudpersonerna, skurken, brottet, brottsplatser, ledtrådar, motiv, misstänkta, upplösning och slut. Sen får var och en börja skriva på sin egen deckare. Och den som vill får också rita bilder.

Eller så har jag förberett skrivövningar. Ibland kan det vara bättre med kortare och mer styrda skrivövningar

Träffar jag de yngre åldrarna, anpassar jag självklart upplägget med tanke på läs- och skrivförmågan.

Tillägg till ovanstående (2 lektioner)

I vissa fall återvänder jag till klassen efter några veckor, när eleverna är klara med sina deckare. Då blir det bokvernissage, uppläsning och ”bubbel”.

 Alternativ till deckare

I en del klasser har eleverna skrivit egna deckare ganska nyligen. Då har vi samma upplägg som ovan men vi byter istället ut deckarhistorien mot en spökhistoria, fantasyberättelse eller en saga.

Deckarskola på biblioteket

På ex höstlov, sportlov och sommarlov kommer jag till biblioteket och har deckarskola med deltagarna.

Jag brukar inleda med hur jag får idéer till mina olika bokserier, och hur jag jobbar med böckerna.  Efter det kan det se lite olika ut.

Antingen bygger vi en egen deckarhistoria tillsammans med huvudpersoner, skurk, brott, brottsplats, ledtrådar, motiv, misstänkta, upplösning och slut. När berättelsen är klar, får var och en skriva ner den på sitt sätt. Och den som vill får också rita bilder.

Eller så har jag förberett skrivövningar. Ibland kan det vara bättre med kortare och mer styrda skrivövningar.

Är deltagarna väldigt unga, skapar vi istället berättelser med hjälp av bilder.

Alternativ till deckare

Även på biblioteken går det bra att byta ut deckarhistorien. Upplägget är detsamma som ovan, men vi byter ut deckaren mot en spökhistoria, fantasyberättelse eller en saga.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>